SPORTSVÆDDEMÅL

FRA SIMPLE VÆDDEMÅL TIL LIVE BETTING PÅ MOBILEN

Sportsvæddemål i konstant udvikling

Sportsvæddemål, sports betting, oddse – kært barn har mange navne. Vi har spillet på sport i en eller anden form i flere tusinde år. Arkæologerne har fundet beviser for, at grækerne spillede på forskellige sportsudfald allerede ved de originale olympiske lege tilbage i år 800-700 f.v.t.. Senere tog andre kulturer konceptet til sig, og romerne havde også en vis form for væddemål på gladiatorkampene.

I Danmark har sportsvæddemål officielt været klassificeret som hasardspil i mange århundreder, og vi skal egentlig hen til oprettelsen af Dansk Tipstjeneste i 1948 før spil på sport for alvor blev blåstemplet fra politisk side.

På det danske marked er sportsvæddemål en af de mest populære spiltyper, og i takt med den teknologiske udvikling er der i dag et bredt udvalg af måder man kan spille på sport og andre begivenheder.

Danskerne begyndte at spille hos udenlandske spiludbydere i start-halvfemserne, og dengang foregik det enten via telefon eller kuponer, som skulle sendes med posten til England.

Som et modtræk til den store interesse for odds skabte Dansk Tipstjeneste i 1994 Oddset. Man kunne kun spille på kamp-odds (1X2), men det var danskerne ligeglade med. Produktet blev en kæmpesucces, og man skal ikke undervurdere produktets betydning for den danske scene for sportsvæddemål. 

I takt med at internettet gav spiludbyderne helt nye muligheder, udviklede spillene sig og der skete hele tiden forbedringer. Man kunne nu spille på ciffertips, første målscorer, over/under og halvleg/fuldtid.

Danskerne blev i stigende grad eksponeret overfor de mange nye muligheder indenfor sportsvæddemål, men folkeliggjort blev det vel ikke før Danske Spil lancerede “Der er så meget kvinder ikke forstår”-universet. Fra at være et produkt som man primært spillede hos de udenlandske spiludbydere, blev Oddset allemandseje herhjemme.

I takt med at det danske spilmarked blev liberaliseret fik danske spillefugle endnu flere muligheder for at spille på sportsvæddemål. Live betting gik fra at være et nicheprodukt til at være det helt store trækplaster hos spiludbyderne. Fodbold var nu blot én af mange sportsgrene man kunne spil på, og nu kunne danskerne også spille på eSport, Vild med dans og Folketingsvalget. 

I dag sættes størstedelen af spillene live, og det er svært at forestille sig at spiloplevelsen ikke bare skulle blive mere og mere “realtime”. I dag kan man spille på næste hjørnespark, næste gule kort og næste serv. Dermed føles spiloplevelsen utroligt levende og spændende.

Hvad bliver det næste indenfor sportsvæddemål? Det er et godt spørgsmål. Spiludbyderne arbejder i disse år på løsninger som inkluderer både VR/AR og Metaverset.

Sportsbetting apps fra spiludbydere med dansk licens
Fakta om spil er skabt med det formål at fremme den faktabaserede dialog om spil på nettet