SPILREKLAMENÆVNET
BEHANDLING AF KLAGER OVER SPILRELATEREDE REKLAMER
Ny vagthund for spilrelaterede reklamer
Bag Spilreklamenævnet står en lang række initivtagere fra spillebranchen. Nævnet administreres af erhvervs- og arbejdsgiverorganisationen HORESTA.
Spilreklamenævnet vurderer bl.a. om spilreklamer og markedsføring af spil og kampager overholder Spilleindustriens Adfærdskodeks, og retningslinjerne for god markedsføring.
Spilreklamenævnet bygger således videre på det fundament, som blev bygget med adfærdskodeksets etablering i 2019. Det er Spilreklamenævnets ambition, at initiativet kan bidrage med mere gennemsigtighed, og skabe en bedre markedsføringskultur.
Den danske del af iGaming-branchen har historisk set været gode til at markedsføre produkterne på en fair og gennemsigtig måde, mens det forholder sig noget anderledes på den internationale scene. Spillemyndigheden har fastlagt en omfattende række af krav til spiludbyderne i forhold til reklamer og salgsfremmende foranstaltninger, og dermed kan Spilreklamenævnet fungere som en intern vagthund for spillebranchen før sager evt. eskaleres til Spillemyndigheden.
Spilreklamenævnet består af repræsentanter for forbrugere, behandlere af spilafhængighed, eksperter og naturligvis spillebranchen selv. Nævnets formand er Dommer Jacob Scherfig.
