SPILINDUSTRIENS ADFÆRDSKODEKS
ADFÆRDSKODEKSET FOR SOCIALT ANSVARLIG MARKEDSFØRING AF SPIL ER UDARBEJDET I SAMARBEJDE MED ANDRE BRANCHEFORENINGER
HOVEDFORMÅLET MED ADFÆRDSKODEKSET ER
- At begrænse omfanget af markedsføring af spil
- At styrke den sociale ansvarlighed af spilindustriens markedsføring over for børn og svage grupper
- At øge forbrugerbeskyttelsen ved at regulere brugen af reklamer for spil
- At begrænse spilafhængighed


CENTRALE TEMAER I ADFÆRDSKODEKSET
- Spilindustriens aktører er enige om, at spilreklamer ikke placeres i reklameblokke lige før eller efter børne- og ungdomsudsendelser og ikke placeres i samme reklameblokke som kviklånsreklamer med videre.
- Logoer eller markedsføringsbudskaber fra spiludbydere må ikke vises på merchandise, der er målrettet eller designet kun til børn.
- Alle spiludbydere skal på deres officielle hjemmesider have oplysninger om ansvarligt spil og henvise til kilder med mere detaljeret information. Firmaernes profiler på sociale medier skal henvise til spilafhængigheds-hotlinen Stopspillet.
- Det bliver et krav, at tv-reklamer for spil fremover ledsages af et budskab om at spille med ansvarlighed. For eksempel »Spil med omtanke« eller »Lad ikke spillet spille dig«.
- Pop-up-vinduer skal med jævne mellemrum fortælle en spiller om vedkommendes tab, gevinst og tidsforbrug hos spilfirmaet. Samtidig skal meddelelsen give spilleren mulighed for at standse sit spil.
- For sikre, at reglerne overholdes oprettedes en branchenævn, som skal behandle klager over aftaleparternes eventuelle overtrædelser af adfærdskodekset.
Se hele spilindustriens adfærdskodeks her Spilindustriens adfærdskodeks 2021