SPILINDUSTRIENS ADFÆRDSKODEKS

ADFÆRDSKODEKSET FOR SOCIALT ANSVARLIG MARKEDSFØRING AF SPIL ER UDARBEJDET I SAMARBEJDE MED ANDRE BRANCHEFORENINGER

HOVEDFORMÅLET MED ADFÆRDSKODEKSET ER

  • At begrænse omfanget af markedsføring af spil
  • At styrke den sociale ansvarlighed af spilindustriens markedsføring over for børn og svage grupper
  • At øge forbrugerbeskyttelsen ved at regulere brugen af reklamer for spil
  • At begrænse spilafhængighed
Spilbranchens adfærdskodeks er bl.a. udarbejdet på baggrund af Aftale om nye tiltag mod spilafhængighed

CENTRALE TEMAER I ADFÆRDSKODEKSET

  • Spilindustriens aktører er enige om, at spilreklamer ikke placeres i reklameblokke lige før eller efter børne- og ungdomsudsendelser og ikke placeres i samme reklameblokke som kviklånsreklamer med videre.
  • Logoer eller markedsføringsbudskaber fra spiludbydere må ikke vises på merchandise, der er målrettet eller designet kun til børn.
  • Alle spiludbydere skal på deres officielle hjemmesider have oplysninger om ansvarligt spil og henvise til kilder med mere detaljeret information. Firmaernes profiler på sociale medier skal henvise til spilafhængigheds-hotlinen Stopspillet.
  • Det bliver et krav, at tv-reklamer for spil fremover ledsages af et budskab om at spille med ansvarlighed. For eksempel »Spil med omtanke« eller »Lad ikke spillet spille dig«.
  • Pop-up-vinduer skal med jævne mellemrum fortælle en spiller om vedkommendes tab, gevinst og tidsforbrug hos spilfirmaet. Samtidig skal meddelelsen give spilleren mulighed for at standse sit spil.
  • For sikre, at reglerne overholdes oprettedes en branchenævn, som skal behandle klager over aftaleparternes eventuelle overtrædelser af adfærdskodekset.

Se hele spilindustriens adfærdskodeks her Spilindustriens adfærdskodeks 2021

Fakta om spil er skabt med det formål at fremme den faktabaserede dialog om spil på nettet